9. Fark'andalık ve Zihin
BAU Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. | Biliş Öğrenme ve Teknoloji 26.04.2024 tarihli dersi için yazılmıştır.
Bu hafta Biliş, Öğrenme ve Teknoloji dersimizde Prof. Dr. Bilge Uzun, "bilinçli farkındalık" hakkındaki düşüncelerini paylaştı. Ders sırasında aldığım notlardan yola çıkarak, bu yazıda öğrenme ve beyin üzerine önemli fikirleri paylaşacağım.
Uzun'a göre, Mindfulness, şu anda olmanın ve bilişsel süreçlerimizi daha iyi yönetmenin bir yoludur. Beyin üzerindeki etkileri ve sinir sistemine nasıl katkıda bulunduğu ile ilgili olarak dikkat çekiyor. Uzun, zihni berraklaştırmanın, duygularımızı ve limbik sistemlerimizi nasıl etkilediğini vurgular. Bu yöntem, bireyin zihniyetini daha iyi yönetmesiyle daha net bir düşünce yapısına ulaşmasını sağlar.
Prof. Uzun'a göre, zihnimiz başka yerlerde olduğunda odaklanmak zorlaşır ve otomatik pilot olarak eylemlerimizi gerçekleştiririz. Bu otomatik pilottan çıkmak ve bilinçli farkındalıkla hareket etmek, mindfulness olarak bilinir. Bilinçli farkındalık, zihnin burada ve şimdiki anda bulunmasını sağlar. Uzun, bu bilinçin farkında olmayı Farkındalık ve Fark'andalık olarak yorumluyor.
Mindfulness, dış uyaranların etkisiyle zihnimizin şimdi ve burada olmasına izin verir. Bir korna sesiyle zihnimiz uçuşurken kendimize geldiğimizde yaşadığımız pişmanlık duygusu aslında farkındalığın bir parçasıdır. Prof. Uzun, bu durumu "andaki farkına varmak" olarak tanımlıyor ve zihnimizi keyifle ve yargısızca şimdi ve 'burada'ya davet etmemiz gerektiğini vurgulamaktadır
Mindfulness'ın zihin ve beden üzerindeki etkilerini anlamak için Prof. Dr. Bilge Uzun'un bu kapsamlı ve bilgilendirici konuşmasını dinledik. Mindfulness, modern yaşamın hızında kaybolmuş zihinlerimize bir dinlenme ve yenilenme fırsatı sunuyor.
Dersimizi An'da kalmak ve keyifli bir meditasyonla bitirmek de bizler için harika bir deneyim oldu.
KAYNAKÇA- Bahçeşehir Üniversitesi | Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. Biliş, Öğrenme ve Teknoloji dersinde misafirimiz Prof. Dr. Bilge UZUN ile söyleşimizden alıntılar yapılmıştır. Bu verimli sohbet için kendisine çok teşekkür ederim.
- Uzun, B., & Kral, T. (2021). Fark et, anda kal; namıdiğer Mindfulness: Farkandalık uygulamalarının dünü, bugünü ve kültürümüze duyarlılığı. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 4(1), 15-27. https://doi.org/10.47477/ubed.783928

Yorumlar
Yorum Gönder