6. Dijital Oyun Temelli Öğrenme ve COTS Oyunlar
BAU Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. | Digital Educational Games: Theories, Design, Research and Applications dersi için yazılmıştır.
Dijital oyun temelli öğrenme (Digital Game-Based Learning, DGBL), dijital oyunların pedagojik bir araç olarak kullanıldığı bir yaklaşımı ifade eder. Bu yöntem, eğitimi eğlenceli bir deneyime dönüştürerek öğrencilerin ilgisini çekmek, motivasyonlarını artırmak ve derin öğrenme sağlamayı hedefler (Prensky, 2001). Özellikle ticari amaçlı piyasaya sunulan ve eğitsel olarak tasarlanmamış ancak eğitimde kullanılabilen COTS oyunlar (Commercial Off-The-Shelf Games), öğrenme süreçlerinde önemli bir potansiyel sunar.
COTS Oyunların Eğitime Yansıması
COTS oyunları, öğrencilerin eleştirel düşünme, problem çözme ve grup çalışması becerilerini geliştirmede etkili bir araç olabilir. Örneğin, Minecraft, öğrencilere açık uçlu bir dünya sunarak yaratıcılıklarını geliştirme ve kendi çözümlerini tasarlama imkânı sağlar. Benzer şekilde, SimCity şehir planlama becerilerini öğretirken, World of Warcraft gibi oyunlar iş birliği ve stratejik düşünme yeteneklerini geliştirir (Karakus Yılmaz, 2022).
Araştırmalar ve Bulgular
Fen Bilimlerinde Başarı ve Motivasyon
Ilkay ve Atık (2024), eğitsel dijital oyunların 6. sınıf fen bilimleri dersinde dolaşım sistemi konusundaki etkilerini incelemiştir. Çalışmada, deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarının kontrol grubuna göre anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca, öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının arttığı belirtilmiştir.Sosyal Bilgiler Dersinde Tutum ve Motivasyon
Sarı (2024) tarafından yapılan bir çalışmada, Minecraft’ın 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutum ve motivasyonlarına etkisi incelenmiştir. Deney grubu öğrencilerinin tutum ve motivasyon puanlarının, kontrol grubuna göre anlamlı bir fark gösterdiği belirlenmiştir.Sosyal Destek ve Öğrenme Performansı
Chen ve Tu (2021), dijital oyun temelli öğrenmenin sosyal bilişsel teori çerçevesinde öğrenme motivasyonu ve performansa etkilerini araştırmıştır. Araştırma, sosyal desteğin öğrenme motivasyonunu ve öz-yeterliliği artırdığını, bunun da öğrenme performansına olumlu yansıdığını ortaya koymuştur.
Dijital Oyun Temelli Öğrenmenin Geleceği
DGBL ve COTS oyunlar, eğitim süreçlerinde öğrencileri daha aktif bir rol oynamaya teşvik ederek bireysel öğrenme yolculuklarını zenginleştirebilir. Oyunların eğitime entegre edilmesi, yalnızca bilginin aktarımını değil, aynı zamanda eleştirel düşünme, iş birliği ve yaratıcılık gibi 21. yüzyıl becerilerini de destekler.
Sonuç olarak, dijital oyunlar, öğrenciler için eğitici olduğu kadar keyifli bir öğrenme aracı sunar. Eğitimciler, COTS oyunları derslere entegre ederek bu potansiyelden yararlanabilir ve öğrenmeyi unutulmaz bir deneyime dönüştürebilir.
Kaynakça
- Chen, C.-C., & Tu, H.-Y. (2021). The effect of digital game-based learning on learning motivation and performance under social cognitive theory and entrepreneurial thinking. Frontiers in Psychology, 12, 750711. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.750711
- Ilkay, D., & Atık, A. D. (2024). Fen bilimleri dersinde eğitsel dijital oyun kullanımının 6. sınıf öğrencilerinin motivasyonlarına ve akademik başarılarına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (59), 1-26. https://doi.org/10.53444/deubefd.1295182
- Sarı, M. (2024). 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutum ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi.
- Karakuş Yılmaz, Y. (2022). Eğitimde COTS oyunların kullanımı: Minecraft, SimCity ve World of Warcraft örnekleri. Eğitim ve Teknoloji Dergisi, 15(3), 45-62.
- Prensky, M. (2001). Digital game-based learning. Paragon House.

Yorumlar
Yorum Gönder