2. Oyun Elementleri ve Oyunlaştırma: Eğitimde Yeni Bir Perspektif

BAU Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. | Digital Educational Games: Theories, Design, Research and Applications dersi için yazılmıştır. 

Oyunlar sadece eğlence için değil, aynı zamanda bireylerin motivasyonunu artıran ve öğrenme süreçlerini destekleyen güçlü araçlardır. Bu bağlamda, oyun elementleri ve oyunlaştırma, eğitim ve iş dünyasında katılımı artırmak için sıklıkla kullanılan yöntemler haline gelmiştir. Peki, oyun elementleri nedir ve oyunlaştırma nasıl çalışır?

Oyun elementleri, bir oyunu yapılandıran karakterler, kurallar, hedefler, engeller, ödüller ve hikâyeler gibi unsurlardır. Örneğin, bir oyuncunun ilerlemesini gösteren ilerleme çubuğu ya da başarılarını simgeleyen rozetler, katılımı artıran etkili oyun elementleridir (Cömert & Samur, 2022). Bu elementler, oyunun hem eğlenceli hem de hedef odaklı olmasını sağlar.

Oyunlaştırma ise oyun elementlerinin, oyun olmayan bir bağlamda kullanılarak bireylerin motivasyonunu artırmayı hedefler. Starbucks’ın yıldız toplama sistemi ya da öğrencilere rozet kazandıran dijital platformlar, oyunlaştırmaya güzel birer örnektir. Deterding ve arkadaşlarına (2011) göre oyunlaştırma, kullanıcı deneyimini zenginleştirirken davranış ve tutum değişikliği yaratmayı hedefler.

Araştırmalar, oyunlaştırmanın öğrencilerin motivasyonunu ve öğrenme performansını artırdığını göstermektedir. Örneğin, Buckley ve Doyle (2016), oyunlaştırma ile eğitime katılımın ve bilgiyi hatırlama süresinin olumlu etkilendiğini belirtmiştir. Bir başka çalışma ise oyunlaştırmanın öğrencilerin öz-yeterlik algılarını güçlendirerek derslere olan ilgilerini artırdığını ortaya koymuştur (Kim et al., 2018).

Eğitimde oyunlaştırma, öğrencilerin öğrenme sürecine daha aktif katılımını sağlarken, iş birliğini ve sosyal etkileşimi teşvik eder. Örneğin, liderlik tabloları, bireyler arasında rekabeti artırırken, ödüller ve seviyeler öğrencileri motive eder. Ancak, bu süreçte oyun elementlerinin yalnızca yüzeysel bir şekilde kullanılmaması, iyi planlanmış bir öğretim tasarımıyla desteklenmesi gerekir. Aksi takdirde, motivasyon dışsal faktörlere bağımlı hale gelebilir (Samur & Cömert, 2021).

Sonuç olarak, oyun elementleri ve oyunlaştırma, bireylerin öğrenme ve çalışma süreçlerinde motivasyonu artıran etkili yöntemlerdir. Eğitimciler ve tasarımcılar, bu araçları kullanarak daha etkileşimli ve verimli deneyimler yaratabilir. Oyun elementlerinin doğru bir şekilde entegre edilmesiyle hem eğitici hem de eğlenceli bir öğrenme ortamı oluşturmak mümkün.


Kaynakça

  • Cömert, M., & Samur, Y. (2022). Oyun Elementleri ve Oyunlaştırma.
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining gamification. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments.
  • Buckley, P., & Doyle, E. (2016). Gamification and student motivation. Journal of Educational Technology Systems, 45(1), 65–84.
  • Kim, S., Song, K., & Lockee, B. (2018). Gamification in learning and education. Advances in Game-Based Learning 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

11. AR ve VR Oyunlar ve Eğitimde Kullanımı

7. Video Oyunlarında Hikaye Seviyesi Tasarımı: Oyuncu Katılımının Anahtarı

10. Özel Eğitimde Dijital Oyunların Rolü

6. Dijital Oyun Temelli Öğrenme ve COTS Oyunlar

4. Dijital Oyunlarda Oyuncu Tipleri: Motivasyon ve Tasarıma Etkisi

3. Oyun Psikolojisi: Eğlence ve Öğrenme Arasındaki Denge

5. Eğitsel Oyun Tasarım Modelleri: Oyun ve Öğrenmenin Kesişimi

9. Kutu Oyunlarının Sosyal ve Bilişsel Gelişime Etkisi

8. Kaçış Oyunları: Eğlenceden Eğitime Dönüşüm