11. AR ve VR Oyunlar ve Eğitimde Kullanımı

BAU Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. | Digital Educational Games: Theories, Design, Research and Applications dersi için yazılmıştır. 

AR ve VR Oyunlarının Eğitimde Kullanımı

Artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) teknolojileri, eğitimde yenilikçi yaklaşımlar sunarak öğrenmeyi daha sürükleyici ve interaktif hale getiriyor. Bu teknolojiler, soyut kavramları somutlaştırarak, öğrencilere daha anlamlı bir öğrenme deneyimi sunmak için güçlü araçlardır.

AR Teknolojisinin Eğitimdeki Rolü

Artırılmış Gerçeklik (AR), fiziksel dünyayı sanal nesnelerle zenginleştirerek öğrenme sürecini geliştiren bir teknolojidir. AR’nin görselleştirme ve etkileşim özellikleri, öğrencilerin karmaşık konuları daha kolay anlamalarını sağlar. Örneğin, bir biyoloji dersinde AR tabanlı bir uygulama, öğrencilerin insan vücudunu katmanlar halinde incelemesine olanak tanır (Lampropoulos et al., 2022). Bu sayede öğrenciler, soyut bilgiyi somut bir şekilde deneyimleyerek öğrenirler.

VR Teknolojisinin Eğitimdeki Etkisi

Sanal Gerçeklik (VR), öğrencilere sanal bir dünyada öğrenme deneyimi sunarak soyut kavramları keşfetme ve uygulama fırsatı verir. Örneğin, The Body VR gibi uygulamalar, öğrencilerin hücrelerin iç dünyasını keşfetmesine olanak tanır ve fen bilimlerindeki kavramsal anlayışlarını derinleştirir (Oyelere et al., 2020). VR ayrıca öğrenme sürecinde birden fazla duyuyu bir araya getirerek, bilgiyi daha kalıcı hale getirir.

Araştırmalar ve Bulgular

  1. Fen Bilimlerinde VR Kullanımı
    Oyelere ve arkadaşları (2020), VR tabanlı bir öğrenme ortamının fen bilimlerinde öğrenci başarısını artırdığını göstermiştir. Araştırmada, VR kullanan öğrencilerin, konuyu daha iyi anladıkları ve kavramsal öğrenmede önemli ilerlemeler kaydettikleri belirtilmiştir.

  2. AR’nin Motivasyon Üzerindeki Etkisi
    Lampropoulos ve arkadaşları (2022), AR’nin öğrencilerde motivasyon ve ilgi düzeyini artırdığını ortaya koymuştur. Araştırmada, AR tabanlı öğrenme ortamlarının görsel ve işitsel unsurların bir arada kullanımı sayesinde öğrenmeyi daha ilgi çekici hale getirdiği gözlemlenmiştir.

  3. Hafıza ve Kavrayış Üzerinde VR’nin Etkisi
    López-Belmonte ve arkadaşları (2023), VR’nin soyut kavramları somutlaştırarak öğrencilerin hafıza ve kavrayış yeteneklerini geliştirdiğini tespit etmiştir. Öğrenciler, VR kullanarak öğrendikleri bilgileri daha uzun süre hatırlamış ve bilgiyi daha iyi yorumlamıştır.

AR ve VR’nin Eğitimde Geleceği

Artırılmış ve sanal gerçeklik, eğitimde öğrencilerin yalnızca pasif bilgi alıcıları olmasını değil, aktif katılımcılar olmasını da sağlar. Bu teknolojiler, daha kapsayıcı, işbirlikçi ve bireyselleştirilmiş öğrenme ortamları sunar. Eğitimciler, bu araçları etkili bir şekilde kullanarak, öğrenme süreçlerini dönüştürebilir ve öğrencilerin hem akademik hem de kişisel becerilerini geliştirebilir.


Kaynakça

  • Lampropoulos, G., Keramopoulos, E., Diamantaras, K., & Evangelidis, G. (2022). Augmented reality and gamification in education: A systematic literature review of research, applications, and empirical studies. Applied Sciences, 12(13), 6809.
  • Oyelere, S. S., Bouali, N., Kaliisa, R., Obaido, G., Yunusa, A. A., & Jimoh, E. R. (2020). Exploring the trends of educational virtual reality games: A systematic review of empirical studies. Smart Learning Environments, 7, 1-22.
  • López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Moreno-Guerrero, A. J., & Lampropoulos, G. (2023). Metaverse in Education: A systematic review. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(73).

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

7. Video Oyunlarında Hikaye Seviyesi Tasarımı: Oyuncu Katılımının Anahtarı

10. Özel Eğitimde Dijital Oyunların Rolü

2. Oyun Elementleri ve Oyunlaştırma: Eğitimde Yeni Bir Perspektif

6. Dijital Oyun Temelli Öğrenme ve COTS Oyunlar

4. Dijital Oyunlarda Oyuncu Tipleri: Motivasyon ve Tasarıma Etkisi

3. Oyun Psikolojisi: Eğlence ve Öğrenme Arasındaki Denge

5. Eğitsel Oyun Tasarım Modelleri: Oyun ve Öğrenmenin Kesişimi

9. Kutu Oyunlarının Sosyal ve Bilişsel Gelişime Etkisi

8. Kaçış Oyunları: Eğlenceden Eğitime Dönüşüm