3. Etkili, Verimli, Keyifli
BAU Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. | Biliş Öğrenme ve Teknoloji 08.03.2024 tarihli dersi için yazılmıştır.
Bu hafta Biliş, Öğrenme ve Teknoloji dersimize Prof. Dr. Soner Yıldırım misafir oldu. Ders çok etkili, verimli ve keyifli geçti. Eğitim, çalışma hayatı ve yaşama dair tecrübelerini bizimle paylaşarak, bize gerçekten bir vizyon sağlamış oldu. Bu derinlemesine öğrenme sağladığımız dersten aldığım bazı notları paylaşmak istiyorum.
Öğretim Teknolojisi, eğitim teknolojisi çok karıştırılıyor. İkisi arasındaki fark eğitim teknolojisi dersek eğitimin tüm parametreleri işin içine giriyor. Eğitimin kendisi bir politikadır. İnsan yetiştirme politikası. Öğretim teknolojisi daha öğrenmeye müdahale etmek için yapılan bir eylem, işimiz öğrenmek üzerine.
Bilmek bilim demek. Bildiğini yapabilmeye de teknoloji diyoruz. Öğretimin teknolojisi ise öğretim yapmak için öğrenmeyi bilmemiz gerekiyor, o bilgiyi bildiğimiz zaman sınıfta kullanılabilir hale getiriyorsak bu yöntem strateji vs kullanırken. Bu süreçteki teknoloji entegrasyonu 4 aşamadan oluşmakta. Hardware, Software, Peopleware, Processware. Buna da öğretimin teknolojisi diyoruz.
Dopamin ve motivasyon ilişkisi çok önemli. Hafızanın güçlenmesi için çok önemli bir araç. Dopamin ve motivasyon birbirine çok bağlı. Motivasyon ile dopamin salgısını artırıyoruz. Aslında öğrenmede de bunu hedefliyoruz. Öğretim teknolojilerini kullanma amacımız da bu yönde. Sınıftaki uygulaması karşılığı da budur. Çocukların öğrenme süreçlerinde dopamin salgılanması, öğrenme etkinliklerini daha etkili ve kalıcı hale getirebilir. Dopamin, beyinde ödül ve haz duygularından sorumlu bir kimyasaldır. Dolayısıyla, çocuklar öğrenme sırasında dopamin salgıladıklarında, bu durum öğrenme deneyimlerini daha keyifli hale getirebilir ve motivasyonlarını artırabilir. Motivasyon arttıkça, öğrenme daha etkili olabilir ve bilgi daha kalıcı bir şekilde hatırlanabilir. Bu nedenle, öğrenme etkinliklerinin çocuklarda dopamin salgılamasını teşvik etmek, öğrenme süreçlerini güçlendirebilir ve daha uzun süreli öğrenme sağlayabilir (Çelikcan, 2022)
Öğretim teknolojisi, etkili olmalı, verimli olmalı , keyif vermeli. Bu tür öğrenme ortamlarının tasarlanmasına öğretim teknolojisi diyoruz. Öğretim teknolojisinin evrilmesinin sebebi de çok multidsipliner bir alan olması.
İlerde hayatımızın her alanında bize öğütler veren ve yol gösteren bir dersti. Özellikle ileride karşılaşacağımız, konuşmacı olacağımız ya da yayınlayacağımız her yayında özellikle kesin ve bold cümlelerden kaçınmamızın önemini belirtti.
Soner hocamız ile derse konuştuğumuz neredeyse her cümle doktora yolculuğuma ışık tutacak türdendi. PhD'yinin temellerini anlattığı kısım beni çok etkiledi. Doktora tezinin "PhD" olarak anılmasının sebebi, üç temel bileşeninin sırasıyla felsefenin üç ana alanı olan ontoloji, epistemoloji ve metodolojiye denk gelmesidir. Giriş (Introduction) kısmı, araştırmanın temel varlık ve gerçeklikle ilgili ontolojik temellerini kavramaya odaklanır. Alan taraması (literature review) bölümü, bilginin doğası, kaynağı ve erişimi gibi epistemolojik meselelere yoğunlaşarak mevcut bilgiye dayanır. Yöntem (method) bölümü ise araştırmanın metodolojik çerçevesini, araştırma tasarımını ve veri toplama/analiz yöntemlerini açıklar, böylece araştırmacının metodolojik tercihlerini yansıtır. Bu paralellik, doktora çalışmasının felsefi temellerini ve bilimsel niteliğini vurgular.
KAYNAKÇA
- U. Çelikcan (2022), “Eğitimde ve Tıpta Sanal Gerçeklik Uygulamaları: Geçmişten Geleceğe Uzanan Bir İnceleme”, DUJE, vol. 13, no. 2, pp. 235–251, 2022, doi: 10.24012/dumf.1097748.
- Bahçeşehir Üniversitesi | Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. Biliş, Öğrenme ve Teknoloji dersinde misafirimiz Prof. Dr. Soner Yıldırım ile söyleşimizden alıntılar yapılmıştır. Bu verimli sohbet için kendisine çok teşekkür ederim.

Yorumlar
Yorum Gönder