6. Eğitim ve Nörogörüntüleme

BAU Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. | Biliş Öğrenme ve Teknoloji 29.03.2024 tarihli dersi için yazılmıştır. 

Bu hafta Biliş, Öğrenme ve Teknoloji dersimize Doç. Dr. Duygu Mutlu Bayraktar hocamız misafir oldu. Bu derste Duygu hocamız ile  Öğrenmenin Ölçülmesi, Nörogörüntüleme ve Alandaki Teknolojik Uygulamalar üzerine çok değerli bir sohbette bulunduk. Bu yazımda sizlerle Duygu hocamız ile paylaşımlarımızdan aldığım notları paylaşacağım.

         Duygu Mutlu Bayraktar'ın çalışmaları, özellikle öğrenmenin nörogörüntüleme ve multimedya ortamlarındaki etkilerine odaklanmaktadır. 
      Duygu hocamızın dersimizde bize sunduğu çalışmaları, eğitim teknolojisi ve nörobilim alanlarında önemli katkılar sağlamaktadır. İşaretleme ve görsel ipuçlarının öğrenme süreçlerindeki etkilerini inceleyerek, dikkat ve bilişsel yük yönetimi konusunda yeni bilgiler sunmaktadır. 

  1. fMRI: Beynin belirli bölgelerindeki kan akışını ölçerek beyin aktivitelerini haritalar. Öğrenme süreçlerinde hangi beyin bölgelerinin aktif olduğunu gösterir.
  1. EEG: Beynin elektriksel aktivitelerini ölçer ve zamansal çözünürlüğü yüksektir. Dikkat ve bellek süreçlerini analiz etmekte kullanılır.
  1. fNIRS: Beyin oksijenlenmesini ölçer ve özellikle sınıf ortamlarında kullanılabilir.
    Duygu hocamızın da dersimizde bahsettiği ve örneklerini sunduğu bu nörogörüntüleme teknikleri eğitimde pek çok avantaj sağlayabilir.
  • Öğrenme Süreçlerinin Anlaşılması: Hangi beyin bölgelerinin hangi tür öğrenme aktiviteleri sırasında aktif olduğunu belirlemek, öğrenme süreçlerini daha iyi anlamamıza yardımcı olur.
  • Eğitim Materyallerinin Optimizasyonu: Farklı öğretim stratejilerinin ve materyallerinin beyindeki etkilerini analiz ederek, daha etkili eğitim yöntemleri geliştirilmesine katkı sağlar.
  • Kişiselleştirilmiş Eğitim: Öğrencilerin bireysel öğrenme ihtiyaçlarını ve dikkat düzeylerini belirleyerek, kişiselleştirilmiş eğitim programlarının oluşturulmasına yardımcı olur.
  • Bilişsel ve Duygusal Durumların İzlenmesi: Öğrencilerin öğrenme sırasında yaşadığı bilişsel yük ve duygusal durumları izleyerek, eğitim süreçlerinin bu faktörlere göre ayarlanmasını sağlar.

    Eğitimde kullanılan nörogörüntüleme teknikleri arasında fMRI (fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme), EEG (elektroensefalografi), ve fNIRS (fonksiyonel yakın kızılötesi spektroskopi) bulunmaktadır (Keleş ve Kol, 2015).

    Bu teknikler, eğitimde daha bilimsel ve veriye dayalı yaklaşımlar geliştirilmesine olanak tanır ve eğitim verimliliğini artırmak için yeni yollar sunarbilir.

KAYNAKÇA

  • Keleş E, KOL E (2015). Eğitim Penceresinden Beyin Görüntüleme Tekniklerine Genel Bir Bakış. İlköğretim Online (elektronik), 14(1), 349 - 363.
  • Bahçeşehir Üniversitesi | Eğitim Teknolojileri Doktora Pr. Biliş, Öğrenme ve Teknoloji dersinde misafirimiz Doç. Dr. Duygu MUTLU BAYRAKTAR ile söyleşimizden alıntılar yapılmıştır. Bu verimli sohbet için kendisine çok teşekkür ederim.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

11. AR ve VR Oyunlar ve Eğitimde Kullanımı

7. Video Oyunlarında Hikaye Seviyesi Tasarımı: Oyuncu Katılımının Anahtarı

10. Özel Eğitimde Dijital Oyunların Rolü

2. Oyun Elementleri ve Oyunlaştırma: Eğitimde Yeni Bir Perspektif

6. Dijital Oyun Temelli Öğrenme ve COTS Oyunlar

4. Dijital Oyunlarda Oyuncu Tipleri: Motivasyon ve Tasarıma Etkisi

3. Oyun Psikolojisi: Eğlence ve Öğrenme Arasındaki Denge

5. Eğitsel Oyun Tasarım Modelleri: Oyun ve Öğrenmenin Kesişimi

9. Kutu Oyunlarının Sosyal ve Bilişsel Gelişime Etkisi

8. Kaçış Oyunları: Eğlenceden Eğitime Dönüşüm